Załącznik III/28/03
Załącznik do uchwały Nr III/28/03
Rady Gminy Dziadkowice
z dnia 7 lutego 2003 r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA
PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA 2003 ROK
Analiza stanu problemów alkoholowych:
Gmina Dziadkowice jest gminą rolniczą. Liczy 3.350 mieszkańców, w tym 950 dzieci i młodzieży do lat 18-tu, oraz 1720 osób w wieku produkcyjnym. Na terenie gminy funkcjonują trzy szkoły podstawowe i jedno gimnazjum gminne, do których uczęszcza łącznie 468 dzieci i młodzieży.
Podstawową opiekę zdrowotną zapewnia Niepubliczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Dziadkowicach, zatrudniający jednego lekarza rodzinnego, jednego lekarza medycyny, dwie pielęgniarki, jedną pielęgniarkę środowiskową i jedną położną środowiskową. Działa również punkt apteczny.
Na mocy uchwały Rady Gminy Dziadkowice Nr II/18/02 z dnia 16 grudnia 2002 r. ustalono dla terenu gminy 9 punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży. Na dzień 15 stycznia 2003 r. na terenie gminy jest 9 takich punktów sprzedaży; jeden podmiot ubiega się o otrzymanie pozwolenia. Na mocy uchwały Rady Gminy Dziadkowice Nr XX/138/2001 z dnia 26 lutego 2001 r. ustalono dla terenu gminy 5 punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży. Na dzień 15 stycznia 2003 r. działa 1 punkt gastronomiczny i nikt nie ubiega się o pozwolenie.
Wartość sprzedaży napojów alkoholowych na terenie gminy ma tendencje spadkowe w stosunku do roku ubiegłego.
W roku 2001 było 30 interwencji, w tym 16 domowych, a w 2002 r. było 27 interwencji policji, w tym 14 domowych,. Zaznaczył się także nieznaczny spadek przestępstw i wykroczeń pod wpływem alkoholu, w 2001 r. zanotowano 19, a w 2002 r. - 17 takich przestępstw na terenie gminy.
W ubiegłym roku, na 121 rodzin korzystających z pomocy, było 9 rodzin z problemem alkoholowym, w 2001 r. takich rodzin było 10. Biorąc pod uwagę wszystkie wymienione informacje, należy w dalszym ciągu realizować politykę profilaktyki.
§ 1.
Ustala się następujące cele Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2003 rok:
1/ zapobieganie powstawaniu nowych problemów z zakresu uzależnień i przemocy w rodzinie poprzez:
a/ ograniczenie spożycia napojów alkoholowych na terenie gminy, a w szczególności zmniejszenie ilości alkoholu spożywanego przez młodzież,
b/ zmianę struktury spożycia alkoholu na rzecz napojów niskoprocentowych;
2/ zmniejszenie rozmiaru problemów już istniejących - z naciskiem na zwiększenie bezpieczeństwa środowiska rodzinnego:
a/ zmniejszenie degradacji społecznej i zdrowotnej osób uzależnionych i współuzależnionych,
b/ zmniejszenie ilości przypadków naruszenia prawa i porządku przez osoby nietrzeźwe (przemoc w rodzinach alkoholowych i miejscach publicznych, prowadzenie pojazdów pod wpływem alkoholu).
§ 2.
Warunkiem koniecznym do osiągnięcia celów, o których mowa w § 1, jest kształtowanie polityki społecznej gminy w kierunku:
1/ tworzenia warunków sprzyjających zaspokajaniu potrzeb, których realizacja motywuje powstrzymywanie się od alkoholu;
2/ promowanie postaw społecznych, ważnych i istotnych w walce z nałogiem;
3/ promowanie zdrowego stylu życia, wolnego od zagrożeń współczesnej cywilizacji;
4/ zmiany zachowań i postaw obywateli i instytucji w sytuacjach związanych z alkoholem;
5/ budowania skutecznych form kontroli prawnej nad szkodliwymi formami zachowań osób nadużywających alkoholu w szczególności przemocy w rodzinie;
6/ tworzenia bazy materialnej, lokalowej, organizacji merytorycznej dla realizacji programu;
7/ zwiększenia skuteczności i dostępności terapii w zakresie nowoczesnych strategii i metod rozwiązywania problemów alkoholowych.
§ 3.
Realizacji celów, określonych w § 1, służyć mają następujące zadania:
1/ zwiększenie dostępności terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu, poprzez:
a/ rozwój działalności Punktu Konsultacyjnego:
- podnoszenie kwalifikacji osób pracujących w Punkcie,
- dostarczanie informacji o możliwości podjęcia profesjonalnej terapii,
- motywowanie i kierowanie na leczenie,
- udzielanie wsparcia i pomocy psychospołecznej osobom po zakończonej terapii odwykowej i ich rodzinom,b/ zakup i rozpowszechnianie fachowych czasopism i publikacji dotyczących choroby alkoholowej, terapii i rehabilitacji oraz materiałów informacyjno-terapeutycznych (ulotki, broszury),
c/ podnoszenie kwalifikacji osób mających kontakt zawodowy z osobami uzależnionymi i ich rodzinami poprzez udział w szkoleniach z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych,
d/ w miarę potrzeb i możliwości współudział w rozszerzaniu działalności pozastatutowej w placówkach leczenia odwykowego oraz schronisk dla ofiar przemocy, do których kierowane są osoby potrzebujące z terenu gminy,
e/ opłacanie czynności wykonywanych przez lekarza biegłego;
2/ udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie oraz pomocy rzeczowej i finansowej:
a/ utworzenie systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, system tworzyć będą policjanci, pracownicy ośrodka pomocy społecznej, Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, służba zdrowia i pedagodzy oraz organizacje kościelne,
b/ podnoszenie kwalifikacji osób mających w swojej pracy kontakt z ofiarami i sprawcami przemocy (pracownicy socjalni, lekarze, policjanci, pedagodzy);
c/ wdrażanie procedury "Niebieskiej karty"
d/ działalność Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:- przyjmowanie wniosków w sprawie leczenia odwykowego osób uzależnionych,
- prowadzenie rozmów motywacyjnych do podjęcia dobrowolnego leczenia,
- kierowanie wniosków do sądu w sprawie o poddanie się obowiązkowi leczenia odwykowego,
- prowadzenie indywidualnych przypadków przemocy w rodzinie,
- zapewnienie ofiarom przemocy wszelkiej pomocy, a w szczególności pomocy prawnej i psychologicznej i prawnej oraz schronienia,e/ zmiana działalności świetlicy socjoterapeutycznej na świetlicę opiekuńczo-wychowawczą dla dzieci z rodzin problemowych i rozwój tej placówki:
- zajęcia plastyczne, muzyczne itp.,
- pomoc w nauce,
- dyskoteki bezalkoholowe,f/ dofinansowanie pobytu dzieci z rodzin patologicznych i zagrożonych patologią na koloniach i innych formach wypoczynku z programem profilaktycznym,
g/ dofinansowanie dożywiania dla dzieci i młodzieży uczęszczających do świetlicy opiekuńczej w okresie zimowiska organizowanego w szkole;
3/ prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjno-edukacyjnej:
a/ realizowanie nowoczesnych programów profilaktycznych uczących dzieci asertywnych zachowań, umiejętności odmawiania oraz akceptacji zdrowego stylu życia:
- sfinansowanie programu profilaktycznego "Noe" w klasach I-III Gimnazjum,
- spektakle teatralno-edukacyjne dla szkół podstawowych,b/ organizowanie oraz wspieranie konkursów o tematyce alkoholowej, nikotynie, narkotykach, przemocy w rodzinie oraz bezpieczeństwie:
- zorganizowanie i przeprowadzenie konkursu o zasięgu gminnym,
- wspieranie konkursów szkolnych w zakresie ww. tematyki,c/ wspieranie działań służących rekreacji i zabawie młodzieży bez alkoholu:
- współorganizowanie zajęć pozalekcyjnych dla dzieci i młodzieży (współorganizowanie zajęć sportowo-rekreacyjnych w oparciu o Uczniowski Ludowy Klub Sportowy "Orka" oraz Ludowy Uczniowski Klub Sportowy "Sokoły", pomoc w tworzeniu kół zainteresowań w szkołach),
- pomoc w realizacji szkolnych programów profilaktyki;d/ rozpowszechnianie wiedzy na temat problemów uzależnień:
- zakup książek, broszur, plakatów i czasopism,
- udostępnianie ww. materiałów poprzez bibliotekę, świetlicę opiekuńczo-wychowawczą oraz punkt konsultacyjny,e/ współudział w ogólnopolskich kampaniach dotyczących problemów uzależnień,
f/ zorganizowanie szkolenia dla sprzedawców napojów alkoholowych z zakresu reklamy i promocji napojów alkoholowych oraz przestrzegania przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,
g/ wspieranie i organizowanie imprez kulturalnych i sportowych propagujących trzeźwość;
4/ wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych:
a/ wspieranie stowarzyszeń, klubów, organizacji pozarządowych i instytucji realizujących zadania w zakresie profilaktyki uzależnień,
b/ współpraca ze szkołami, służbą zdrowia, policją, sądem rodzinnym i instytucjami kościelnymi w rozwiązywaniu problemów alkoholowych,
c/ rozpropagowanie w szkołach konkursu "Nasze bezpieczeństwo" i zakup nagród na ten konkurs, organizowany przez policję,
d/ pomoc w realizowaniu zadań prewencyjnych policji o tematyce uzależnień;
5/ podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego:
a/ kontrola punktów sprzedaży napojów alkoholowych:
- do kontroli przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi upoważnia się członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
- zobowiązuje się członków komisji do sporządzania protokołów z ww. kontroli,b/ występowanie do policji o wszczęcie postępowania dowodowego w przypadku łamania przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
§ 4.
Ustala się następujące zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
1/ za pracę włożoną w realizację Gminnego Programu Profilaktyki oraz udział w posiedzeniach członkom Komisji przysługuje wynagrodzenie w postaci diety w wysokości 100 zł za każde posiedzenie komisji;
2/ podstawą wypłacania wynagrodzenia za udział w posiedzeniach będzie lista wypłat sporządzona przez pracownika obsługującego komisję w oparciu o listę obecności z posiedzenia komisji;
3/ członkowie komisji otrzymują wynagrodzenie w postaci diety w wysokości 50 zł za prace objęte zakresem działania komisji (inne niż posiedzenie, np. wyjazdy w teren, udział w organizowaniu konkursów) na podstawie pisemnego polecenia przewodniczącego komisji;
4/ ustala się wynagrodzenie dla pracownika obsługującego gminną komisję w wysokości 151,25 zł brutto miesięcznie.
§ 5.
Źródłem finansowania zadań gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych są środki finansowe budżetu gminy pochodzące z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
Metryka strony