Sposób monitoringu

10. SPOSÓB MONITORINGU I OCENY WDRAŻANIA PLANU

10.1.USTAWOWO OKREŚLONE ZADANIA POSZCZEGÓLNYCH SZCZEBLI ADMINISTRACJI I SAMORZĄDÓW W ZAKRESIE GOSPODARKI ODPADAMI

10.1.1. ZADANIA GMIN

                Zadania gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku określa ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Pod pojęciem właścicieli nieruchomości rozumie się w świetle omawianej ustawy także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością (art. 2.1.).

         Utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do zadań własnych gminy (art. 3.1.). Do zadań gminy należy m.in. zapewnienie czystości i porządku na swoim terenie oraz tworzenie warunków niezbędnych do ich utrzymania, a w szczególności (art. 3.2.):

1.       Tworzenie warunków do wykonywania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na swoim terenie lub zapewnienie wykonania tych prac przez tworzenie odpowiednich jednostek organizacyjnych.

2.       Zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji, własnych lub z innymi gminami:

·          instalacji i urządzeń do odzysku lub unieszkodliwiania odpadów komunalnych,

·          stacji zlewnych,

·          instalacji i urządzeń do zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych lub ich części.

3.       Zapobieganie zanieczyszczeniu ulic, placów i terenów otwartych, w szczególności przez: zbieranie i pozbywanie się błota, śniegu, lodu oraz innych zanieczyszczeń uprzątniętych z chodników przez właścicieli nieruchomości oraz odpadów zgromadzonych w przeznaczonych do tego celu urządzeniach ustawionych na chodniku.

4.       Organizowanie selektywnej zbiórki, segregacji oraz magazynowanie odpadów komunalnych, w tym odpadów niebezpiecznych, przydatnych do odzysku oraz współdziałanie z przedsiębiorcami podejmującymi działalność w zakresie gospodarowania tego rodzaju odpadami.

5.       Zapewnienie zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok bezdomnych zwierząt lub ich części oraz współdziałają z przedsiębiorstwami podejmującymi działalność w tym zakresie.

6.       Prowadzenie ewidencji zbiorników bezodpływowych w celu kontroli częstotliwości ich opróżniania i opracowywania planu sieci kanalizacyjnej.

7.       Prowadzenie ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków w celu kontrolowania częstości i sposobów usuwania komunalnych osadów ściekowych oraz w celu opracowywania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej.

 

         Rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego terenowego inspektora sanitarnego, w drodze uchwały ustala szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące m. in. (art. 4):

1.       Prowadzenia we wskazanym zakresie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

2.       Rodzaju urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, a także wymagań dotyczących ich rozmieszczenia oraz utrzymywania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym.

3.       Częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych lub nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

 

         Rada gminy może ustalić - w drodze uchwały - górne stawki opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi odbioru odpadów od właścicieli nieruchomości (art. 6.2). Ustalając stawki powyższych opłat, rada gminy może stosować stawki niższe, jeżeli odpady komunalne są zbierane i transportowane w sposób selektywny (art. 6.4).

 

         Narzędziem ekonomicznym gospodarowania odpadami w gminie są gminny oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (GFOŚiGA i WFOŚiGW). Służą one do finansowania przedsięwzięć z zakresu szeroko rozumianej ochrony środowiska i gospodarki wodnej, w tym także nowoczesnemu gospodarowaniu odpadami komunalnymi.

 

         Wójtowie, burmistrzowie lub prezydenci miast są zobowiązani do corocznego przedstawiania radzie gminy (miasta) oraz zatwierdzania zestawienia przychodów i wydatków tego funduszu.

10.1.2. ZADANIA POWIATÓW

                Ustawą o samorządzie powiatowym (z dnia 5 czerwca 1998 Dz. U .nr 91 poz. 578) powiat otrzymał zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, m.in. w zakresie:

1.       Ochrony środowiska.

2.       Utrzymania powiatowych obiektów użyteczności publicznej.

 

                Powiat jako jednostka samorządowa organizująca wspólne działania gmin w sprawach przekraczających możliwości ekonomiczne i organizacyjne pojedynczych gmin predysponuje tę jednostkę administracyjną w szczególności do racjonalnego rozwiązywania problemów ponadgminnych. Rola powiatów może mieć również charakter inspirujący, koordynujący i mediacyjny.

Narzędziem ekonomicznym powiatu jest Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

10.1.3. SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA

Samorząd województwa:

1.       Określa strategię rozwoju województwa oraz prowadzi politykę jego rozwoju, wyznaczając m.in.:

·          zasady racjonalnego korzystania z zasobów przyrody,

·          zasady kształtowania środowiska naturalnego zgodnie z zasadą rozwoju zrównoważonego.

2.       Wykonuje określone ustawami zadania o charakterze wojewódzkim, m.in. w zakresie ochrony środowiska.

 

Zarząd Województwa:

1.       Wydaje decyzje administracyjne określające np. wysokość opłat za umieszczenie odpadów na składowisku w razie niedopełnienia przez wytwarzającego odpady obowiązku uiszczenia w terminie wymaganej opłaty lub złożenia w tym przedmiocie nierzetelnej informacji.

2.       Prowadzi wyodrębnione rachunki bankowe w celu gromadzenia wpływów z opłat i kar pieniężnych stanowiących dochody NFOŚiGW oraz funduszy wojewódzkich, powiatowych i gminnych.

3.       Przyjmuje informacje wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o wynikach kontroli obiektów o podstawowym znaczeniu dla tego terenu.

 

10.1.4. OPINIOWANIE PROJEKTÓW PLANÓW GOSPODARKI ODPADAMI

Projekty planów gospodarki odpadami podlegają zaopiniowaniu przez:

1.       Projekt planu gminnego – przez zarząd województwa oraz zarząd powiatu.

2.       Projekt planu powiatowego – przez zarząd województwa oraz przez organy wykonawcze gmin z terenu powiatu.

 

                Mechanizm ten powoduje, że każdy plan będzie mieć charakter ponadlokalny.

10.1.5. AKTUALIZACJA I MODYFIKACJA PLANÓW

                Ustawa o odpadach wymaga, aby plany gospodarki odpadami aktualizowane były nie rzadziej niż raz na 4 lata. Organy wykonawcze poszczególnych szczebli przygotowują co 2 lata sprawozdanie z realizacji planów gospodarki odpadami. Sprawozdania te są przechowywane przez Sejmik Wojewódzki, Radę Powiatu i Radę Gminy.

                Jeżeli zaistnieje sytuacja lokalna, że uchwalony Plan będzie wymagał modyfikacji – zostanie przeprowadzone stosowne postępowanie, przed upływem wymaganych ustawowo 4 lat, w celu aktualizacji Planu.

10.1.6. RAPORTOWANIE WDRAŻANIA PLANÓW

                Kolejnym elementem zarządzania i monitorowania systemem gospodarki odpadami jest sporządzanie raz na 2 lata raportów z postępów we wdrażaniu Planów Gospodarki Odpadami.

10.1.7. WSKAŹNIKI MONITOROWANIA EFEKTYWNOŚCI PLANU

                Podstawą właściwego systemu oceny realizacji Planu jest dobry system sprawozdawczości, oparty na wskaźnikach (miernikach) stanu środowiska i zmiany presji na środowisko, a także na wskaźnikach świadomości społecznej. Poniżej (tabela poniżej) zaproponowano istotne wskaźniki, przyjmując, że lista ta nie jest wyczerpująca i będzie sukcesywnie modyfikowana.

 

·                     Wskaźniki monitorowania Planu

L.p.

L.p.

Wskaźnik

A. Wskaźniki stanu gospodarki odpadami i zmiany presji na środowisko

1

Ilość wytwarzanych odpadów komunalnych/1 mieszkańca x rok

2

Udział odpadów z sektora komunalnego składowanych na składowiskach %

3

Udział odpadów z sektora gospodarczego składowanych na składowiskach %

4

Stopień wykorzystania gospodarczego odpadów przemysłowych %

5

Ilość wytworzonych odpadów niebezpiecznych/1 mieszkańca x rok

6

Stopień unieszkodliwienia odpadów niebezpiecznych ze strumienia odpadów komunalnych %

7

Ilość zebranych materiałów, które poddano recyklingowi %

B. Wskaźniki świadomości społecznej

1

Udział społeczeństwa w działaniach na rzecz poprawy gospodarki odpadami wg oceny jakościowej %

2

Ilość i jakość interwencji (wniosków) zgłaszanych przez mieszkańców (np. dzikie wysypiska) liczba/opis

3

Liczba, jakość i skuteczność kampanii edukacyjno-informacyjnych, liczba/opis

Wskaźnik

A. Wskaźniki stanu gospodarki odpadami i zmiany presji na środowisko

1

Ilość wytwarzanych odpadów komunalnych/1 mieszkańca x rok

2

Udział odpadów z sektora komunalnego składowanych na składowiskach %

3

Udział odpadów z sektora gospodarczego składowanych na składowiskach %

4

Stopień wykorzystania gospodarczego odpadów przemysłowych %

5

Ilość wytworzonych odpadów niebezpiecznych/1 mieszkańca x rok

6

Stopień unieszkodliwienia odpadów niebezpiecznych ze strumienia odpadów komunalnych %

7

Ilość zebranych materiałów, które poddano recyklingowi %

B. Wskaźniki świadomości społecznej

1

Udział społeczeństwa w działaniach na rzecz poprawy gospodarki odpadami wg oceny jakościowej %

2

Ilość i jakość interwencji (wniosków) zgłaszanych przez mieszkańców (np. dzikie wysypiska) liczba/opis

3

Liczba, jakość i skuteczność kampanii edukacyjno-informacyjnych, liczba/opis

 

Określenie powyższych wskaźników wymaga posiadania odpowiednich informacji:

-         Pochodzących z monitoringu środowiska (grupa A). Informacje te powinny być opracowane przez odpowiednie służby

-         Pochodzących z przeprowadzenia odpowiednich badań społecznych (grupa B), np. raz na 4 lata. Badania te powinny być prowadzone przez wyspecjalizowane jednostki badania opinii społecznej. Mierniki społecznych efektów programu są wielkościami wolnozmiennymi. Są wynikiem badań opinii społecznej i specjalistycznych opracowań służących jakościowej ocenie udziału społeczeństwa w działaniach na rzecz poprawy stanu środowiska, a także ocenie odbioru przez społeczeństwo efektów planu przez ilość i jakość interwencji zgłaszanych do Urzędów Gmin/Miast/Powiatów/.

 

                W oparciu o analizę wskaźników grupy A i grupy B będzie możliwa ocena efektywności realizacji „Planu gospodarki odpadami” a w oparciu o tą ocenę – aktualizacja planu.

 

 

 11. ANALIZA ODDZIAŁYWANIA PLANU NA ŚRODOWISKO

I. Zakres niniejszej prognozy jest zgodny z art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. nr 62, poz. 627, ze zm.).

II. Wykonana prognoza ma charakter ogólny i dotyczy oceny zmian oddziaływania na środowisko w wyniku rozwoju systemu gospodarki odpadami komunalnymi jako całości. Opiera się głównie na ocenie zmniejszania lub eliminacji określonych emisji zanieczyszczeń do środowiska w efekcie zasadniczych zmian gospodarowania odpadami, tj.:

·          podjęcia prób minimalizacji wytwarzania odpadów,

·          wprowadzenia na szerszą skalę selektywnej zbiórki określonych użytkowych frakcji odpadów do odzysku,

·          selektywnej zbiórki i recyklingu organicznego odpadów biologicznie rozkładalnych,

·          wprowadzenia selektywnej zbiórki odpadów niebezpiecznych i ich wydzielenia do unieszkodliwiania w odrębnych instalacjach,

·          mechaniczno-biologicznej obróbki odpadów przed składowaniem,

·          termicznego unieszkodliwiania odpadów,

·          składowania odpadów wcześniej przekształconych biologicznie lub termicznie,

 

III. W trakcie realizacji prognozy nie stwierdzono istotnych braków literaturowych, które w zasadniczy sposób ograniczyłyby możliwość wykonania prognozy. Podczas opracowania prognozy natrafiono jednak na powszechnie znane trudności metodyczne. Zaliczyć do nich należy głównie brak metod opracowania prognoz do dokumentów strategicznych jakimi są plany gospodarki odpadami (podobnie jak programy ochrony środowiska).

 

IV. Analizując zawartość, główne cele Planu oraz jego powiązanie z innymi dokumentami stwierdzono, że zawartość Planu jako dokumentu odpowiada wymaganiom, jakie ustawa o odpadach stawia planom gospodarki odpadami. W ramach prac nad planem gospodarki odpadami, uwzględniono w nim te elementy, które są zgodne planem gospodarki odpadami dla województwa podlaskiego i powiatu siemiatyckiego. W szczególności, bezpośrednio wiążące dla Planu są ustalenia planu krajowego, w którym wyznaczono szczegółowe zadania do osiągnięcia w każdym województwie, w tym w województwie podlaskim.

 

V. Plan bierze pod uwagę i akceptuje cele ochrony środowiska przed odpadami wyznaczone w dyrektywach UE oraz w dokumentach strategicznych opracowanych na szczeblu krajowym – tj. w Krajowym Planie Gospodarki Odpadami oraz w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Polski do 2025 r. - Narodowej Strategii Ochrony Środowiska na lata 2000-2006 (II Polityka Ekologiczna Państwa). W szczególności cele te dotyczą:

·          osiągnięcia określonych poziomów odzysku odpadów opakowaniowych i odpadów poużytkowych,

·          zmniejszenia, w określonych ilościach i terminach, zawartości substancji organicznej w odpadach komunalnych do składowania,

·          zapewnienia sortowania i przetworzenia wszystkich odpadów przed składowaniem.

 

VI. Warunkiem zmniejszenia obciążeń poszczególnych elementów środowiska jest realizacja zadań, przedsięwzięć prowadzących do osiągnięcia celów przyjętych w projekcie Planu gospodarki odpadami. Określone w projekcie Planu zadania i przedsięwzięcia w znacznym stopniu ograniczają uciążliwości dla środowiska różnego typu odpadów prowadząc do polepszenia stanu poszczególnych składników środowiska. Projekt planu gospodarki odpadami stwarza możliwość poprawy sytuacji w tej dziedzinie poprzez realizację szeregu działań m.in. likwidacja i rekultywacja wysypisk nie spełniających wymogów ochrony środowiska, określenie optymalnej ilości odpadów do składowania, punktów zbiórki odpadów.

 

VII. W Projekcie planu gospodarki odpadami przyjęto sposób organizacji i zasady monitoringu systemu, który musi być skorelowany z całym systemem planowania na obszarze województwa, a także planami wykorzystania energii, ochrony zdrowia itp. Założenie jest poprawne pod względem merytorycznym, ale jego realizacja w początkowym okresie natrafi na znaczne trudności z powodu braku lub nie realizowania w pełni monitoringu zadań wynikających z wymienionych wyżej dokumentów.

 

Prawidłowo także założono, że zaproponowana w projekcie Planu lista wskaźników monitorowania efektywności Planu nie jest wyczerpująca i będzie sukcesywnie modyfikowana. Wyróżniono dwie grupy wskaźników: stanu gospodarki odpadami i zmiany presji na środowisko oraz świadomości społecznej. Można zaproponować jeszcze cały szereg innych wskaźników (mierników realizacja założeń i zadań Planu), które stanowić będą (zgodnie z przyjętym założeniem w projekcie Planu) bardzo dobry system sprawozdawczości w zakresie kompleksowej gospodarki odpadami, np.:

·          całość wydatków poniesionych na gospodarowanie odpadami,

·          ilość terenów przeznaczonych na realizację zadań, przedsięwzięć określonych w projekcie planu gospodarki odpadami,

·          procent odpadów  przetwarzanych i powtórnie wykorzystanych,

·          ilość wytwarzanych i składowanych odpadów (czy faktycznie następuje zmniejszenie ilości odpadów deponowanych na składowiskach)

·          ilość wytworzonych przemysłowych odpadów stałych,

·          ilość odpadów z gospodarstw domowych przypadających na 1 mieszkańca,

·          wydatki poniesione na gospodarowanie i unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych,

·          powierzchnia ziemi skażona przez odpady niebezpieczne,

·          ilość zlikwidowanych i zrekultywowanych składowisk odpadów niebezpiecznych,

·          ilość zlikwidowanych i zrekultywowanych składowisk odpadów w ciągu roku,

·          ilość odpadów przyjętych na składowiska,

·          ilość powstających punktów zbiórki odpadów (w tym punktów zbiórki odpadów niebezpiecznych).

 

VIII. Realizacja planu winna podlegać co dwa lata ocenie, a sprawozdanie z tej oceny przedłoży Radzie Gminy Wójt Gminy. Plan wymaga aktualizacji nie rzadziej niż co 4 lata. Wynika z tego, że plan gospodarki odpadami nie jest dokumentem opracowywanym jednorazowo, lecz podlega okresowej weryfikacji i aktualizacji. W szczególności niezbędne jest monitorowanie osiągania celów założonych w Planie.

 

 

 

Wykaz  materiałów  źródłowych

 

1.       Program  Ochrony  Środowiska  Województwa  Podlaskiego  na  lata  2003-2006, Białystok, styczeń 2003

2.       Krajowy Plan Gospodarki Odpadami, Warszawa, 2002

3.       Wojewódzki Plan Gospodarki Odpadami, Białystok, czerwiec 2003

4.       Powiatowy Plan Gospodarki Odpadami, Siemiatycze 2003 r.

5.       Polityka ekologiczna państwa na lata 2003-2006 z uwzględnieniem perspektywy na lata 2007-2010, Rada Ministrów, Warszawa, grudzień 2002

6.       II  Polityka  Ekologiczna  Państwa, Warszawa, grudzień 2000

7.       Wytyczne sporządzania programów ochrony środowiska na szczeblu regionalnym i lokalnym, Warszawa, grudzień 2002

8.       Rocznik Statystyczny Województwa Podlaskiego 2002, GUS, Warszawa

9.       Rocznik  Statystyczny   - Ochrona  Środowiska  2002, GUS, Warszawa

10.    Strategia  rozwoju  województwa  podlaskiego  do  roku  2010, Zarząd  województwa  podlaskiego, Białystok, 2000

11.    Stan  środowiska  województwa  podlaskiego  w  2001 roku, Biblioteka Monitoringu  Środowiska, Białystok, 2002

12.    Informacje  i  materiały  otrzymane  z Urzędu Gminy    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Rada Gminy Dziadkowice

Wytwarzający/odpowiadający: Anna Jaszczołt

Wprowadzający: Anna Jaszczołt

Data wprowadzenia: 2005-11-26

Data modyfikacji: 2005-11-26

Opublikował: Anna Jaszczołt

Data publikacji: 2005-11-26