Streszczenie
12. STRESZCZENIE W JĘZYKU NIESPECJALISTYCZNYM
Niniejszy Plan Gospodarki Odpadami sporządzono dla GMINY DZIADKOWICE. Celem Planu jest wybór i wskazanie optymalnej drogi postępowania w zakresie gospodarki odpadami, w szczególności odpadami komunalnymi, powstającymi na terenie gminy. Przedstawione cele i działania są zgodne z obowiązującym ustawodawstwem oraz kierunkami działań i celami określonymi w planach wyższych szczebli (krajowym, wojewódzkim, powiatowym).
W niniejszym Planie, w oparciu o wyniki analiz stanu istniejącego i prognozowanych zmian, opracowano plan działań i wytyczono cele oraz zadania strategiczne (z podaniem harmonogramów realizacji i określeniem kosztów eksploatacyjnych systemu oraz kosztów inwestycyjnych zadań). Realizacja tych działań, celów i zadań umożliwi spełnienie obowiązujących i przewidywanych wymogów prawnych, uporządkowanie i scentralizowanie gospodarki odpadami, zmniejszenie ilości odpadów kierowanych do deponowania, zwiększenie odzysku surowców wtórnych oraz poprawę jakości środowiska na analizowanym terenie.
GMINA DZIADKOWICE w układzie administracyjnym
Z uwagi na typowo rolniczy charakter gminy ukształtowała się następująca struktura zabudowy wiejskiej:
- zabudowa zagrodowa - ok. 95%
- zabudowa jednorodzinna - ok. 5%
- zabudowa wielorodzinna nie występuje.
Liczba ludności gminy systematycznie maleje. Powodem ubytku ludności jest głównie migracja. Zmniejsza się także udział dzieci i młodzieży w wieku do 17 lat oraz wzrasta zjawisko starzenia się ludności.
Liczba mieszkańców gminy od roku (dane uzyskane w UG):
lata | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 |
Liczba mieszkańców | 3432 | 3419 | 3406 | 3391 | 3378 | 3355 | 3301 | 3285 | 3251 |
Zmiana |
| -13 | -13 | -15 | -13 | -23 | -54 | -16 | -34 |
Jak wynika z powyższego zestawienia o około 22 osoby rocznie zmniejsza się ilość mieszkańców Gminy DZIADKOWICE.
PROGNOZA LICZBY LUDNOŚCI DO 2014 roku
Lata
| 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 |
Liczba mieszkańców | 3229 | 3207 | 3185 | 3163 | 3141 | 3119 | 3097 | 3075 | 3053 | 3031 | 3009 |
Zamieszczone w niniejszym Planie dane demograficzne i gospodarcze były niezbędne do przeprowadzenia analizy prognozy zmian strumienia emisji poszczególnych rodzajów odpadów. Dane społeczne miały na celu wskazanie możliwości przeprowadzania procedur z zakresu edukacji ekologicznej, mającej istotne znaczenie w możliwości praktycznego wdrażania w życie systemu zbiórki zorganizowanej odpadów komunalnych.
Przeprowadzenie analizy stanu istniejącego miało na celu wskazanie aktualnego postępowania w zakresie zorganizowanej gospodarki odpadami w szczególności odpadami komunalnymi. Miało to niewątpliwie znaczenie przy wyborze celów i zadań ujętych w dalszej, właściwej części Planu. Głównym jednak powodem ww. analizy było dokonanie tzw. bilansu „otwarcia” w zakresie ilościowym i jakościowym odpadów powstających na terenie GMINY DZIADKOWICE.
Bilans odpadów komunalnych, GMINA DZIADKOWICE, 2002 r.
[Mg]
| TEREN WIEJSKI |
Odpady z gospodarstw domowych | 381,1 |
Odpady z obiektów infrastrukturalnych | 147,8 |
Odpady wielkogabarytowe | 49,3 |
Odpady z budowy, remontów obiektów budowlanych | 131,4 |
Odpady z ogrodów i parków | 16,4 |
Odpady z czyszczenia ulic i parków | 0,0 |
Odpady niebezpieczne w grupie odpadów komunalnych | 6,6 |
RAZEM ODPADY KOMUNALNE | 732,6 |
W wyniku przeprowadzonego procesu rozpoznania stanu istniejącego, można również było przeprowadzić analizę i prognozę zmian w horyzoncie czasowym krótko i długookresowym w podziale na 18 strumieni odpadów.
ILOŚCI ODPADÓW [Mg] | Rok 2004 | Rok 2005 | Rok 2006 | Rok 2007 | Rok 2008 | Rok 2009 | Rok 2010 | Rok 2011 | Rok 2012 | Rok 2013 | Rok 2014 |
Odpady organiczne roślinne | 61,312 | 60,895 | 59,878 | 59,464 | 59,051 | 58,637 | 58,224 | 57,810 | 57,396 | 56,983 | 56,569 |
Odpady organiczne zwierzęce | 3,552 | 3,528 | 3,468 | 3,445 | 3,421 | 3,397 | 3,373 | 3,349 | 3,325 | 3,301 | 3,277 |
Odpady organiczne inne | 7,279 | 7,229 | 7,180 | 7,130 | 7,080 | 7,031 | 6,913 | 6,864 | 6,815 | 6,765 | 6,716 |
Odpady zielone | 13,701 | 13,608 | 13,515 | 13,421 | 13,328 | 13,235 | 13,012 | 12,920 | 12,827 | 12,735 | 12,643 |
RAZEM ORGANICZNE | 85,844 | 85,259 | 84,041 | 83,460 | 82,880 | 82,299 | 81,521 | 80,942 | 80,363 | 79,784 | 79,205 |
Papier i karton nieopakowaniowy | 35,044 | 34,805 | 34,227 | 33,991 | 33,754 | 33,518 | 32,952 | 32,718 | 32,484 | 32,250 | 32,016 |
Opakowania papierowe | 50,820 | 50,474 | 49,636 | 49,293 | 48,950 | 48,607 | 47,787 | 47,447 | 47,108 | 46,768 | 46,429 |
Opakowania wielomateriałowe | 5,698 | 5,659 | 5,565 | 5,527 | 5,488 | 5,450 | 5,358 | 5,320 | 5,282 | 5,244 | 5,206 |
Tworzywa szt. nieopakowaniowe | 68,585 | 68,118 | 66,981 | 66,518 | 66,055 | 65,593 | 63,827 | 63,374 | 62,920 | 62,467 | 62,014 |
Opakowania z tworzyw sztucznych | 22,079 | 21,929 | 21,562 | 21,414 | 21,265 | 21,116 | 20,547 | 20,401 | 20,255 | 20,109 | 19,964 |
Odpady tekstylne | 15,315 | 15,211 | 14,958 | 14,855 | 14,752 | 14,648 | 14,545 | 14,442 | 14,338 | 14,235 | 14,132 |
Szkło nieopakowaniowe | 3,294 | 3,271 | 3,249 | 3,226 | 3,204 | 3,181 | 3,128 | 3,106 | 3,084 | 3,061 | 3,039 |
Opakowania szklane | 62,216 | 61,792 | 61,368 | 60,944 | 60,520 | 60,096 | 59,087 | 58,668 | 58,248 | 57,828 | 57,408 |
Metal | 14,839 | 14,738 | 14,492 | 14,392 | 14,292 | 14,191 | 14,091 | 13,991 | 13,891 | 13,791 | 13,691 |
Opakowania z blachy stalowej | 5,316 | 5,280 | 5,243 | 5,207 | 5,171 | 5,135 | 5,099 | 5,062 | 5,026 | 4,990 | 4,954 |
Opakowania aluminiowe | 1,533 | 1,522 | 1,497 | 1,487 | 1,476 | 1,466 | 1,456 | 1,445 | 1,435 | 1,425 | 1,414 |
RAZEM DO RECYKLINGU | 284,737 | 282,797 | 278,779 | 276,853 | 274,927 | 273,002 | 267,877 | 265,974 | 264,071 | 262,168 | 260,266 |
Odpady mineralne | 42,784 | 42,493 | 42,623 | 42,329 | 42,034 | 41,740 | 41,446 | 41,151 | 40,857 | 40,562 | 40,268 |
Drobna frakcja popiołowa | 127,463 | 126,594 | 124,443 | 123,583 | 122,724 | 121,864 | 121,005 | 120,145 | 119,286 | 118,426 | 117,566 |
RAZEM DO SKŁADOWANIA | 170,247 | 169,087 | 167,066 | 165,912 | 164,758 | 163,604 | 162,450 | 161,296 | 160,142 | 158,988 | 157,834 |
Odpady wielkogabarytowe | 51,302 | 50,953 | 47,775 | 47,445 | 47,115 | 46,785 | 46,455 | 46,125 | 45,795 | 45,465 | 45,135 |
Odpady budowlane | 140,074 | 139,120 | 134,942 | 134,010 | 133,078 | 132,146 | 132,031 | 131,093 | 130,155 | 129,218 | 128,280 |
RAZEM DO INNEGO UNIESZKODLIWIENIA | 191,376 | 190,072 | 182,717 | 181,455 | 180,193 | 178,931 | 178,486 | 177,218 | 175,950 | 174,683 | 173,415 |
Odpady niebezpieczne | 7,004 | 6,956 | 6,370 | 6,326 | 6,282 | 6,238 | 6,194 | 6,150 | 6,106 | 6,062 | 6,018 |
RAZEM ODPADY | 739,209 | 734,172 | 718,973 | 714,006 | 709,040 | 704,074 | 696,529 | 691,581 | 686,633 | 681,686 | 676,738 |
W niniejszym Planie, w oparciu o wskaźniki i założenia planów wyższych szczebli oraz wytyczne, wynikające z dyrektyw UE i obowiązujące przepisy krajowe, dokonano obliczeń poziomów odzysku i recyklingu oraz limitów odpadów do składowania, w tym wyliczono poziomy maksymalnych ilości odpadów biodegradowalnych, możliwych do skierowania do unieszkodliwienia poprzez składowanie.
Planowana maksymalna ilość odpadów komunalnych ulegających biodegradacji do składowania
– GMINA DZIADKOWICE 2004-2014r. [Mg]
| Rok 2004 | Rok 2005 | Rok 2006 | Rok 2007 | Rok 2008 | Rok 2009 | Rok 2010 | Rok 2011 | Rok 2012 | Rok 2013 | Rok 2014 |
Liczba mieszkańców | 3229 | 3207 | 3185 | 3163 | 3141 | 3119 | 3097 | 3075 | 3053 | 3031 | 3009 |
ILOŚĆ ODPADÓW [Mg] | |||||||||||
Odpady organiczne roślinne | 61,312 | 60,895 | 59,878 | 59,464 | 59,051 | 58,637 | 58,224 | 57,810 | 57,396 | 56,983 | 56,569 |
Odpady organiczne zwierzęce | 3,552 | 3,528 | 3,468 | 3,445 | 3,421 | 3,397 | 3,373 | 3,349 | 3,325 | 3,301 | 3,277 |
Odpady organiczne inne | 7,279 | 7,229 | 7,180 | 7,130 | 7,080 | 7,031 | 6,913 | 6,864 | 6,815 | 6,765 | 6,716 |
Odpady zielone | 13,701 | 13,608 | 13,515 | 13,421 | 13,328 | 13,235 | 13,012 | 12,920 | 12,827 | 12,735 | 12,643 |
RAZEM ORGANICZNE | 85,844 | 85,259 | 84,041 | 83,460 | 82,880 | 82,299 | 81,521 | 80,942 | 80,363 | 79,784 | 79,205 |
Papier i karton nieopakowaniowy | 35,044 | 34,805 | 34,227 | 33,991 | 33,754 | 33,518 | 32,952 | 32,718 | 32,484 | 32,250 | 32,016 |
Opakowania papierowe | 50,820 | 50,474 | 49,636 | 49,293 | 48,950 | 48,607 | 47,787 | 47,447 | 47,108 | 46,768 | 46,429 |
RAZEM ODPADY BIODEGRADOWALNE | 171,708 | 170,538 | 167,904 | 166,744 | 165,584 | 164,425 | 162,260 | 161,108 | 159,955 | 158,802 | 157,650 |
Do składowania [Mg] | 163,400 | 157,400 | 151,400 | 145,400 | 139,400 | 133,400 | 127,750 | 115,750 | 103,750 | 91,250 | 79,250 |
Do unieszkodliwiania [Mg] | 8,308 | 13,138 | 16,504 | 21,344 | 26,184 | 31,025 | 34,510 | 45,358 | 56,205 | 67,552 | 78,400 |
§ obliczenia wg wytycznych i limitów przyjętych w KPGO, WPGO i PPGO
Szacunkowa ilość odpadów do odzysku – GMINA DZIADKOWICE 2004-2007r. [Mg]
| Rok 2004 | Rok 2005 | Rok 2006 |
Liczba mieszkańców | 3229 | 3207 | 3185 |
Opakowania papierowe | 10,164 | 17,666 | 22,336 |
Opakowania wielomateriałowe | 0,456 | 0,849 | 1,113 |
Opakowania z tworzyw sztucznych | 2,208 | 3,509 | 4,744 |
Opakowania szklane | 9,332 | 15,448 | 21,479 |
Opakowania z blachy stalowej | 0,372 | 0,686 | 0,944 |
Opakowania aluminiowe | 0,230 | 0,381 | 0,524 |
RAZEM DO RECYKLINGU | 22,762 | 38,538 | 51,140 |
- obliczenia wg założeń i limitów odzysku dla poszczególnych strumieni odpadów wyznaczonych w KPGO, WPGO, PPGO wg rozporządzenia MŚ z 29.05.2003r. w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych (Dz.U. Nr 104, poz. 982)
Szacunkowa ilość odpadów do składowania
- GMINA DZIADKOWICE, w latach 2004 – 2014r.
| Rok 2004 | Rok 2005 | Rok 2006 | Rok 2007 | Rok 2008 | Rok 2009 | Rok 2010 | Rok 2011 | Rok 2012 | Rok 2013 | Rok 2014 |
Liczba mieszkańców | 3229 | 3207 | 3185 | 3163 | 3141 | 3119 | 3097 | 3075 | 3053 | 3031 | 3009 |
Ilość wytwarzanych odpadów [Mg] | 739,21 | 734,17 | 718,97 | 714,01 | 709,04 | 704,07 | 696,53 | 691,58 | 686,63 | 681,69 | 676,74 |
Zakładany poziom gromadzenia [%mieszkańców] | 30 | 70 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Zakładana ilość odpadów do składowania [Mg] | 186,28 | 411,14 | 546,42 | 506,94 | 482,15 | 450,61 | 417,92 | 401,12 | 377,65 | 361,29 | 345,14 |
*obliczenia wg założeń przyjętych w KPGO, WPGO i PPGO
Zgodnie z planami wyższego szczebla (wojewódzkiego i powiatowego) planowane jest zamknięcie w 2005 roku składowiska odpadów w m. DOŁUBOWO, a w 2009 roku w miejscowości DZIADKOWICE.
Zgodnie z planami wyższego szczebla, w niniejszym Planie wskazuje się na konieczność realizacji, m.in. kompostowni i linii segregacji w Zakładzie Zagospodarowania Odpadów - ZZO SIEMIATYCZE.
W celu realizacji systemu zbiórki odpadów niebezpiecznych, zgodnie z zaleceniami planów wyższego szczebla - założono zorganizowanie na analizowanym obszarze Gminnego Punktu Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych (GPZON). O jego standardzie powinien zadecydować samorząd wojewódzki wraz z Władzami Gminy.
Następnym elementem składowym Planu jest przedstawienie w sposób szczegółowy pod względem ilościowym i jakościowym konkretnych celów i zadań krótko i długookresowych, czyli określenia tzw. Planu Gospodarki Odpadami. Plan ten zawiera procedury realizacyjne w postaci harmonogramów realizacyjnych zadań, na podstawie których prowadzona będzie polityka finansowo-organizacyjna z zakresu omawianej dziedziny dla obszaru gminy.
Priorytet |
| Zadania | W / Ws / K | do 2007 | do 2015 | Szacunkowa wielkość nakładów niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia | Źródła finansowania | Partnerzy |
I . Systemowe rozwiązania w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi, biodegradowalnymi i opakowaniowymi | ||||||||
|
| Rekultywacja i zamknięcie składowiska w Dołubowie | W | + |
| 50.000,00 | budżet gminy, WFOŚiGW, NFOŚiGW | NFOŚiGW, WFOŚiGW |
|
| Doposażenie składowiska odpadów komunalnych w Dziadkowicach i jego rekultywacja | W | + | + | 100.000,00 | budżet gminy, WFOŚiGW, NFOŚiGW | NFOŚiGW, WFOŚiGW |
|
| Gromadzenie, transport i unieszkodliwianie odpadów zmieszanych | W | + | + | 583.263,00 | budżet gminy, mieszkańcy, ZZO, WFOŚiGW | ZZO NFOŚiGW, WFOŚiGW, |
|
| Udział w finansowaniu budowy ponadgminnego składowiska odpadów | Ws |
| + | b.d. | budżet gminy, WFOŚiGW, NFOŚiGW | NFOŚiGW, WFOŚiGW |
|
| Gromadzenie transport i unieszkodliwianie odpadów biodegradowalnych | Ws | + | + | 57.548,00 | budżet gminy, mieszkańcy, ZZO, WFOŚiGW | ZZO NFOŚiGW, WFOŚiGW, |
|
| Gromadzenie i transport opakowań odpadowych | Ws | + | + | do 2007 roku 62.543,00 | budżet gminy, WFOŚiGW, NFOŚiGW | NFOŚiGW, WFOŚiGW |
|
| Utworzenie i doposażenie GMINNEGO CENTRUM ODZYSKU SUROWCÓW ODPADOWYCH | Ws | + | - | 175.000,00 | środki własne inwestorów, WFOŚiGW, NFOŚiGW | ZZO NFOŚiGW, WFOŚiGW, |
|
| Edukacja na rzecz ograniczania ilości wytwarzanych odpadów oraz ich segregacji „u źródła” | W | + | + | 3.000,00 | budżet gminy, WFOŚiGW, NFOŚiGW, inni sponsorzy | NFOŚiGW, WFOŚiGW |
|
| Propagowanie indywidualnego kompostowania odpadów organicznych powstających w gospodarstwach domowych i rolniczych | W | + | + | 3.000,00 | budżet gminy, WFOŚiGW, NFOŚiGW, inni sponsorzy | NFOŚiGW, WFOŚiGW |
RAZEM
|
|
|
| 1.034.354,00 |
|
| ||
II .Systemowe rozwiązania w zakresie gospodarki odpadami wielkogabarytowymi | ||||||||
|
| Organizacja systemu odbioru odpadów wielkogabarytowych na terenie gminy | Ws | + | + | 49.942,00 | budżet gminy - ZZO, mieszkańcy, WFOŚiGW, | ZZO, NFOŚiGW, WFOŚiGW |
III. Systemowe rozwiązania w zakresie gospodarki wrakami samochodowymi | ||||||||
IV. Zmniejszenie obciążenia środowiska odpadami przemysłowymi | ||||||||
|
| Udział w upowszechnianiu informacji o możliwościach i zasadach wykorzystywania odpadów z energetyki do budowy dróg i rekultywacji terenu | Ws | + | + | b.d. | przedsiębiorstwa, WFOŚiGW, dofinansowanie z budżetu gminy w miarę posiadanych środków | NFOŚiGW, WFOŚiGW |
|
| Udział w upowszechnianiu informacji i działaniach edukacyjnych dla małych firm na temat zasad gospodarki odpadami w tych firmach | Ws | + | + | b.d. | przedsiębiorstwa, WFOŚiGW, | NFOŚiGW, WFOŚiGW, Straż Pożarna |
V. Systemowe rozwiązania w zakresie gospodarki odpadami budowlanymi | ||||||||
|
| Utworzenie regionalnego punktu recyklingu odpadów budowlanych na terenie ZZO | Ws | + | + | b.d. | środki własne inwestorów, WFOŚiGW | ZZO NFOŚiGW, WFOŚiGW |
|
| Udział w budowie systemu odbioru i przetwarzania odpadów z rozbiórki obiektów budowlanych jako część programu wojewódzkiego | Ws | + | + | b.d. | środki własne inwestorów, WFOŚiGW , dofinansowanie z budżetu gminy w miarę posiadanych środków | NFOŚiGW, WFOŚiGW, WIOŚ, Urząd Marszałkowski |
|
| Organizacja systemu odbioru odpadów budowlanych na terenie gminy | Ws | + | + | 79.184,00 | budżet gminy, mieszkańcy, WFOŚiGW, | ZZO, NFOŚiGW, WFOŚiGW |
VI Wprowadzenie systemowych rozwiązań w zakresie gospodarki osadami ściekowymi | ||||||||
|
| Udział w budowie systemu odbioru i unieszkodliwiania osadów ściekowych | Ws | + | + | b.d. | środki własne inwestorów, WFOŚiGW , dofinansowanie z budżetu gminy w miarę posiadanych środków | ZZO, NFOŚiGW, WFOŚiGW |
VII. Systemowe rozwiązania w zakresie gospodarki odpadami niebezpiecznymi | ||||||||
|
| Minimalizacja ilości powstających odpadów medycznych, wymagających szczególnych metod unieszkodliwiania na drodze termicznej | K | + | + | b.d. | - | Ośrodki Zdrowia |
|
| Objęcie wszystkich prywatnych lecznic i gabinetów lekarskich systemem odbioru i unieszkodliwiania odpadów medycznych i weterynaryjnych | K | + | + | b.d. | środki własne inwestorów, WFOŚiGW | prywatne lecznice i gabinety lekarskie |
|
| Utylizacja odczynników chemicznych w placówkach podlegających gminie (oświata) | W | + | + | 1.000,00 | budżet gminy, WFOŚiGW | Wojewódzki Fundusz Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej |
|
| Stworzenie systemu odbioru i unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych ze strumienia odpadów komunalnych | Ws | + | - | 24.303,00 | WFOŚiGW, budżet gminy | NFOŚiGW, WFOŚiGW, WIOŚ, Urząd Marszałkowski |
|
| Tworzenie punktów odbioru odpadów niebezpiecznych przy sieci handlowej (apteki, sklepy z farbami itd..) (do roku 2010) | K | + | + | b.d. | środki własne inwestorów, WFOŚiGW | NFOŚiGW, WFOŚiGW, WIOŚ, |
|
| Wspomaganie akcji edukacyjnych poświęconych prawidłowemu postępowaniu z odpadami niebezpiecznymi | Ws | + | + | 1.000,00 | budżet gminy, WFOŚiGW | NFOŚiGW, WFOŚiGW, WIOŚ, |
RAZEM |
|
|
| 131.126,00 |
|
| ||
VIII. Pełne wyeliminowanie PCB oraz wdrożenie programu eliminacji azbestu | ||||||||
|
| Inwentaryzacja odpadów azbestowych i zawierających azbest (do 2006 roku) | Ws | + | - | b.d. | budżet gminy, WFOŚiGW | NFOŚiGW, WFOŚiGW, WIOŚ, |
|
| Gminny program likwidacji azbestu (do 2006 roku) | W | + | - | 3.000,00 | budżet gminy, WFOŚiGW | NFOŚiGW, WFOŚiGW, WIOŚ,
|
RAZEM KOSZTY SYSTEMU DO 2015 roku | 1.168.480,00 |
|
|
Cele planowane do osiągnięcia w sektorze komunalnym.
Cel ogólny do roku 2014:
ZMINIMALIZOWANIE ILOŚCI WYTWARZANYCH ODPADÓW W SEKTORZE KOMUNALNYM
ORAZ WDROŻENIE NOWOCZESNYCH SYSTEMÓW ICH ODZYSKU I UNIESZKODLIWIANIA.
Cele krótkookresowe na lata 2004 – 2007r.
1. Objęcie zorganizowaną zbiórką odpadów wszystkich mieszkańców gminy.
1. Skierowanie w roku 2007 na składowisko do 82 % (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (w stosunku do roku 1995).
2. Osiągnięcie w roku 2007 wyznaczonych poziomów recyklingu poszczególnych odpadów opakowaniowych: opakowania z papieru i tektury: 48 %, opakowania ze szkła: 40 %, opakowania z tworzyw sztucznych: 25 %, opakowania z aluminium: 40 %, opakowania ze stali: 20 %, opakowania wielomateriałowe: 25 %.
3. Osiągnięcie w roku 2007 zakładanych poziomów odzysku poszczególnych odpadów: odpady wielkogabarytowe: 32 %, odpady budowlane: 25 %, odpady niebezpieczne (z grupy odpadów komunalnych): 29 %.
4. Deponowanie na składowisku nie więcej niż 73 % wytworzonych odpadów komunalnych.
Cele na lata 2008 – 2015 r.
1. Deponowanie na składowisku nie więcej niż 51 % wszystkich odpadów komunalnych.
2. Skierowanie w roku 2010 na składowisko nie więcej niż 75 % (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (w stosunku do roku 1995).
3. Skierowanie w roku 2013 na składowisko nie więcej niż 50 % (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (w stosunku do roku 1995).
4. Osiągnięcie w roku 2010 zakładanych poziomów recyklingu poszczególnych odpadów opakowaniowych: opakowania z papieru i tektury: 50 %, opakowania ze szkła: 45 %, opakowania z tworzyw sztucznych: 30 %, opakowania z aluminium: 40 %, opakowania stalowe: 20 %, opakowania wielomateriałowe: 30 %.
5. Osiągnięcie w roku 2010 zakładanych poziomów odzysku poszczególnych odpadów: odpady wielkogabarytowe: 50 %, odpady budowlane: 40 %, odpady niebezpieczne (z grupy odpadów komunalnych): 50 %.
6. Osiągnięcie w roku 2014 zakładanych poziomów odzysku poszczególnych odpadów: odpady wielkogabarytowe: 70 %, odpady budowlane: 60 %, odpady niebezpieczne (z grupy odpadów komunalnych): 80 %.
Osiągnięcie ww. założonych celów dla analizowanej gminy, wymaga podjęcia następujących kierunków działań w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi:
Þ Podnoszenie świadomości ekologicznej obywateli, w szczególności w zakresie minimalizacji wytwarzania odpadów.
Þ Wprowadzanie systemowej gospodarki odpadami komunalnymi w układzie ponadlokalnym, w tym partycypacja w budowie zakładu zagospodarowania odpadów (sortownia, kompostownia, składowisko o funkcji ponadlokalnej).
Þ Utrzymanie przez gminy kontroli nad zakładem zagospodarowania odpadów komunalnych, co jest istotne z punktu widzenia rozwoju racjonalnej gospodarki odpadami (Międzygminny Zakład Zagospodarowania Odpadów).
Þ Wdrażanie nowoczesnych technologii odzysku i unieszkodliwiania odpadów.
Þ Podniesienie skuteczności selektywnej zbiórki odpadów ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju selektywnej zbiórki odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.
Þ Wdrażanie selektywnej zbiórki odpadów wielkogabarytowych, budowlanych i niebezpiecznych.
Þ Redukcja w odpadach kierowanych na składowisko zawartości składników biodegradowalnych.
Þ Modernizacja i dalsza eksploatacja składowiska odpadów komunalnych.
Þ Zintensyfikowanie działań skierowanych na zapobieganie zanieczyszczeniu odpadami lasów, terenów przy trasach przelotowych i terenów przylegających do cieków wodnych.
Podstawowe cele do osiągnięcia w gospodarce komunalnymi osadami ściekowymi:
- Zwiększenie stopnia kontroli obrotu komunalnymi osadami ściekowymi celem zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa zdrowotnego i środowiskowego.
- Zwiększenie stopnia przetworzenia komunalnych osadów ściekowych.
- Maksymalizacja stopnia wykorzystania substancji biogennych zawartych w osadach przy jednoczesnym spełnieniu wszystkich wymogów dotyczących bezpieczeństwa sanitarnego i chemicznego.
Cele planowane do osiągnięcia - sektor gospodarczy
W dziedzinie gospodarki odpadami z sektora gospodarczego przewiduje się osiągnięcie w latach 2004 – 2014 następujących celów:
§ Zwiększenie stopnia wykorzystania odpadów.
§ Bezpieczne dla środowiska unieszkodliwianie odpadów.
§ Eliminacja zagrożenia ze strony odpadów pochodzenia zwierzęcego.
Metryka strony