Streszczenie

12. STRESZCZENIE W JĘZYKU NIESPECJALISTYCZNYM

Niniejszy Plan Gospodarki Odpadami sporządzono dla GMINY DZIADKOWICE. Celem Planu jest wybór i wskazanie optymalnej drogi postępowania w zakresie gospodarki odpadami, w szczególności odpadami komunalnymi, powstającymi na terenie gminy. Przedstawione cele i działania są zgodne z obowiązującym ustawodawstwem oraz kierunkami działań i celami określonymi w planach wyższych szczebli (krajowym, wojewódzkim, powiatowym).

W niniejszym Planie, w oparciu o wyniki analiz stanu istniejącego i prognozowanych zmian, opracowano plan działań i wytyczono cele oraz zadania strategiczne (z podaniem harmonogramów realizacji i określeniem kosztów eksploatacyjnych systemu oraz kosztów inwestycyjnych zadań). Realizacja tych działań, celów i zadań umożliwi spełnienie obowiązujących i przewidywanych wymogów prawnych, uporządkowanie i scentralizowanie gospodarki odpadami, zmniejszenie ilości odpadów kierowanych do deponowania, zwiększenie odzysku surowców wtórnych oraz poprawę jakości środowiska na analizowanym terenie.  

GMINA DZIADKOWICE w układzie administracyjnym gmina leży w południowo – wschodniej części województwa podlaskiego w powiecie siemiatyckim.

Z uwagi na typowo rolniczy charakter gminy ukształtowała się następująca struktura za­budowy wiejskiej:

-          zabudowa zagrodowa - ok. 95%

-          zabudowa jednorodzinna - ok. 5%

-          zabudowa wielorodzinna nie występuje.

 

Liczba ludności gminy systematycznie maleje. Powodem ubytku ludności jest głównie migracja. Zmniejsza się także udział dzieci i młodzieży w wieku do 17 lat oraz wzrasta zjawisko starzenia się ludności.

Liczba mieszkańców gminy od roku (dane uzyskane w UG):

 

lata

1995   

1996   

1997    

1998  

1999  

2000

2001 

2002

2003

Liczba mieszkańców

3432

3419

3406

3391

3378

3355

3301

3285

3251

Zmiana

 

-13

-13

-15

-13

-23

-54

-16

-34

 

    Jak wynika z powyższego zestawienia o około 22 osoby rocznie zmniejsza się ilość mieszkańców Gminy DZIADKOWICE.

 

PROGNOZA LICZBY LUDNOŚCI DO 2014 roku

 

Lata

 

2004

2005

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

 

Liczba mieszkańców

3229

3207

3185

3163

3141

3119

3097

3075

3053

3031

3009

Zamieszczone w niniejszym Planie dane demograficzne i gospodarcze były niezbędne do przeprowadzenia analizy prognozy zmian strumienia emisji poszczególnych rodzajów odpadów. Dane społeczne miały na celu wskazanie możliwości przeprowadzania procedur z zakresu edukacji ekologicznej, mającej istotne znaczenie w możliwości praktycznego wdrażania w życie systemu zbiórki zorganizowanej odpadów komunalnych.

Przeprowadzenie analizy stanu istniejącego miało na celu wskazanie aktualnego postępowania w zakresie zorganizowanej gospodarki odpadami w szczególności odpadami komunalnymi. Miało to niewątpliwie znaczenie przy wyborze celów i zadań ujętych w dalszej, właściwej części Planu. Głównym jednak powodem ww. analizy było dokonanie tzw. bilansu „otwarcia” w zakresie ilościowym i jakościowym odpadów powstających na terenie GMINY DZIADKOWICE.

Bilans odpadów komunalnych, GMINA DZIADKOWICE, 2002 r.

 [Mg]

 

 

TEREN WIEJSKI
GMINA DZIADKOWICE

Odpady z gospodarstw domowych

381,1

Odpady z obiektów infrastrukturalnych

147,8

Odpady wielkogabarytowe

49,3

Odpady z budowy, remontów obiektów budowlanych

131,4

Odpady z ogrodów i parków

16,4

Odpady z czyszczenia ulic i parków

0,0

Odpady niebezpieczne w grupie odpadów komunalnych

6,6

RAZEM ODPADY KOMUNALNE

732,6

 

 

W wyniku przeprowadzonego procesu rozpoznania stanu istniejącego, można również było przeprowadzić analizę i prognozę zmian w horyzoncie czasowym krótko i długookresowym w podziale na 18 strumieni odpadów.

 


ILOŚCI ODPADÓW [Mg]

Rok 2004

Rok 2005

Rok 2006

Rok 2007

Rok 2008

Rok 2009

Rok 2010

Rok 2011

Rok 2012

Rok 2013

Rok 2014

Odpady organiczne roślinne

61,312

60,895

59,878

59,464

59,051

58,637

58,224

57,810

57,396

56,983

56,569

Odpady organiczne zwierzęce

3,552

3,528

3,468

3,445

3,421

3,397

3,373

3,349

3,325

3,301

3,277

Odpady organiczne inne

7,279

7,229

7,180

7,130

7,080

7,031

6,913

6,864

6,815

6,765

6,716

Odpady zielone

13,701

13,608

13,515

13,421

13,328

13,235

13,012

12,920

12,827

12,735

12,643

RAZEM ORGANICZNE

85,844

85,259

84,041

83,460

82,880

82,299

81,521

80,942

80,363

79,784

79,205

Papier i karton nieopakowaniowy

35,044

34,805

34,227

33,991

33,754

33,518

32,952

32,718

32,484

32,250

32,016

Opakowania papierowe

50,820

50,474

49,636

49,293

48,950

48,607

47,787

47,447

47,108

46,768

46,429

Opakowania wielomateriałowe

5,698

5,659

5,565

5,527

5,488

5,450

5,358

5,320

5,282

5,244

5,206

Tworzywa szt. nieopakowaniowe

68,585

68,118

66,981

66,518

66,055

65,593

63,827

63,374

62,920

62,467

62,014

Opakowania z tworzyw sztucznych

22,079

21,929

21,562

21,414

21,265

21,116

20,547

20,401

20,255

20,109

19,964

Odpady tekstylne

15,315

15,211

14,958

14,855

14,752

14,648

14,545

14,442

14,338

14,235

14,132

Szkło nieopakowaniowe

3,294

3,271

3,249

3,226

3,204

3,181

3,128

3,106

3,084

3,061

3,039

Opakowania szklane

62,216

61,792

61,368

60,944

60,520

60,096

59,087

58,668

58,248

57,828

57,408

Metal

14,839

14,738

14,492

14,392

14,292

14,191

14,091

13,991

13,891

13,791

13,691

Opakowania z blachy stalowej

5,316

5,280

5,243

5,207

5,171

5,135

5,099

5,062

5,026

4,990

4,954

Opakowania aluminiowe

1,533

1,522

1,497

1,487

1,476

1,466

1,456

1,445

1,435

1,425

1,414

RAZEM DO RECYKLINGU

284,737

282,797

278,779

276,853

274,927

273,002

267,877

265,974

264,071

262,168

260,266

Odpady mineralne

42,784

42,493

42,623

42,329

42,034

41,740

41,446

41,151

40,857

40,562

40,268

Drobna frakcja popiołowa

127,463

126,594

124,443

123,583

122,724

121,864

121,005

120,145

119,286

118,426

117,566

RAZEM DO SKŁADOWANIA

170,247

169,087

167,066

165,912

164,758

163,604

162,450

161,296

160,142

158,988

157,834

Odpady wielkogabarytowe

51,302

50,953

47,775

47,445

47,115

46,785

46,455

46,125

45,795

45,465

45,135

Odpady budowlane

140,074

139,120

134,942

134,010

133,078

132,146

132,031

131,093

130,155

129,218

128,280

RAZEM DO INNEGO UNIESZKODLIWIENIA

191,376

190,072

182,717

181,455

180,193

178,931

178,486

177,218

175,950

174,683

173,415

Odpady niebezpieczne

7,004

6,956

6,370

6,326

6,282

6,238

6,194

6,150

6,106

6,062

6,018

RAZEM ODPADY

739,209

734,172

718,973

714,006

709,040

704,074

696,529

691,581

686,633

681,686

676,738


W niniejszym Planie, w oparciu o wskaźniki i założenia planów wyższych szczebli oraz wytyczne, wynikające z dyrektyw UE i obowiązujące przepisy krajowe, dokonano obliczeń poziomów odzysku i recyklingu oraz limitów odpadów do składowania, w tym wyliczono poziomy maksymalnych ilości odpadów biodegradowalnych, możliwych do skierowania do unieszkodliwienia poprzez składowanie.

 

Planowana maksymalna ilość odpadów komunalnych ulegających biodegradacji do składowania

GMINA DZIADKOWICE  2004-2014r.  [Mg]

 

Rok 2004

Rok 2005

Rok 2006

Rok 2007

Rok 2008

Rok 2009

Rok 2010

Rok 2011

Rok 2012

Rok 2013

Rok 2014

Liczba mieszkańców

3229

3207

3185

3163

3141

3119

3097

3075

3053

3031

3009

ILOŚĆ ODPADÓW [Mg]

Odpady organiczne roślinne

61,312

60,895

59,878

59,464

59,051

58,637

58,224

57,810

57,396

56,983

56,569

Odpady organiczne zwierzęce

3,552

3,528

3,468

3,445

3,421

3,397

3,373

3,349

3,325

3,301

3,277

Odpady organiczne inne

7,279

7,229

7,180

7,130

7,080

7,031

6,913

6,864

6,815

6,765

6,716

Odpady zielone

13,701

13,608

13,515

13,421

13,328

13,235

13,012

12,920

12,827

12,735

12,643

RAZEM ORGANICZNE

85,844

85,259

84,041

83,460

82,880

82,299

81,521

80,942

80,363

79,784

79,205

Papier i karton nieopakowaniowy

35,044

34,805

34,227

33,991

33,754

33,518

32,952

32,718

32,484

32,250

32,016

Opakowania papierowe

50,820

50,474

49,636

49,293

48,950

48,607

47,787

47,447

47,108

46,768

46,429

RAZEM ODPADY BIODEGRADOWALNE

171,708

170,538

167,904

166,744

165,584

164,425

162,260

161,108

159,955

158,802

157,650

Do składowania [Mg]

163,400

157,400

151,400

145,400

139,400

133,400

127,750

115,750

103,750

91,250

79,250

Do unieszkodliwiania [Mg]

8,308

13,138

16,504

21,344

26,184

31,025

34,510

45,358

56,205

67,552

78,400

 

§    obliczenia wg wytycznych i limitów przyjętych w KPGO, WPGO i PPGO

 

Szacunkowa ilość odpadów do odzysku – GMINA DZIADKOWICE 2004-2007r. [Mg]

 

Rok 2004

Rok 2005

Rok 2006

Liczba mieszkańców

3229

3207

3185

Opakowania papierowe

10,164

17,666

22,336

Opakowania wielomateriałowe

0,456

0,849

1,113

Opakowania z tworzyw sztucznych

2,208

3,509

4,744

Opakowania szklane

9,332

15,448

21,479

Opakowania z blachy stalowej

0,372

0,686

0,944

Opakowania aluminiowe

0,230

0,381

0,524

RAZEM DO RECYKLINGU

22,762

38,538

51,140

 

- obliczenia wg założeń i limitów odzysku dla poszczególnych strumieni odpadów wyznaczonych w KPGO, WPGO, PPGO wg rozporządzenia MŚ z 29.05.2003r. w sprawie rocznych poziomów odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych i poużytkowych (Dz.U. Nr 104, poz. 982)

 

 

  

Szacunkowa ilość odpadów do składowania

- GMINA DZIADKOWICE, w latach 2004 – 2014r.

 

 

Rok 2004

Rok 2005

Rok 2006

Rok 2007

Rok 2008

Rok 2009

Rok 2010

Rok 2011

Rok 2012

Rok 2013

Rok 2014

Liczba mieszkańców

3229

3207

3185

3163

3141

3119

3097

3075

3053

3031

3009

Ilość wytwarzanych odpadów [Mg]

739,21

734,17

718,97

714,01

709,04

704,07

696,53

691,58

686,63

681,69

676,74

Zakładany poziom gromadzenia [%mieszkańców]

30

70

100

100

100

100

100

100

100

100

100

Zakładana ilość odpadów do składowania [Mg]

186,28

411,14

546,42

506,94

482,15

450,61

417,92

401,12

377,65

361,29

345,14

 

                *obliczenia wg założeń przyjętych w KPGO, WPGO i PPGO

 

Zgodnie z planami wyższego szczebla (wojewódzkiego i powiatowego) planowane jest zamknięcie w 2005 roku składowiska odpadów w m. DOŁUBOWO,  a w 2009 roku w miejscowości DZIADKOWICE.

 

 Zgodnie z planami wyższego szczebla, w niniejszym Planie wskazuje się na konieczność realizacji, m.in. kompostowni i linii segregacji w Zakładzie Zagospodarowania Odpadów - ZZO SIEMIATYCZE.

W celu realizacji systemu zbiórki odpadów niebezpiecznych, zgodnie z zaleceniami planów wyższego szczebla - założono zorganizowanie na analizowanym obszarze Gminnego Punktu Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych (GPZON). O jego standardzie powinien zadecydować samorząd wojewódzki wraz z Władzami Gminy.

Następnym elementem składowym Planu jest przedstawienie w sposób szczegółowy pod względem ilościowym i jakościowym konkretnych celów i zadań krótko i długookresowych, czyli określenia tzw. Planu Gospodarki Odpadami. Plan ten zawiera procedury realizacyjne w postaci harmonogramów realizacyjnych zadań, na podstawie których prowadzona będzie polityka finansowo-organizacyjna z zakresu omawianej dziedziny dla obszaru gminy.

 

 

 

Priorytet

 

Zadania

W / Ws / K

do 2007

do 2015

Szacunkowa wielkość nakładów niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia

Źródła finansowania

Partnerzy

I . Systemowe rozwiązania w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi, biodegradowalnymi i opakowaniowymi

 

 

Rekultywacja i zamknięcie składowiska w Dołubowie

W

+

 

50.000,00

budżet gminy, WFOŚiGW, NFOŚiGW

NFOŚiGW, WFOŚiGW

 

 

Doposażenie składowiska odpadów komunalnych w Dziadkowicach i jego rekultywacja

W

+

+

100.000,00

budżet gminy, WFOŚiGW, NFOŚiGW

NFOŚiGW, WFOŚiGW

 

 

Gromadzenie, transport i unieszkodliwianie odpadów zmieszanych

W

+

+

583.263,00

budżet gminy, mieszkańcy, ZZO, WFOŚiGW

ZZO  NFOŚiGW, WFOŚiGW,

 

 

Udział w finansowaniu budowy ponadgminnego składowiska odpadów

Ws

 

+

b.d.

budżet gminy, WFOŚiGW, NFOŚiGW

NFOŚiGW, WFOŚiGW

 

 

Gromadzenie transport i unieszkodliwianie odpadów biodegradowalnych

Ws

+

+

57.548,00

budżet gminy, mieszkańcy, ZZO, WFOŚiGW

ZZO  NFOŚiGW, WFOŚiGW,

 

 

Gromadzenie i transport opakowań odpadowych

Ws

+

+

do 2007 roku

62.543,00

budżet gminy, WFOŚiGW, NFOŚiGW

NFOŚiGW, WFOŚiGW

 

 

Utworzenie i doposażenie GMINNEGO CENTRUM ODZYSKU SUROWCÓW ODPADOWYCH

Ws

+

-

175.000,00

środki własne inwestorów, WFOŚiGW, NFOŚiGW

ZZO  NFOŚiGW, WFOŚiGW,

 

 

Edukacja na rzecz ograniczania ilości wytwarzanych odpadów oraz ich segregacji „u źródła”

W

+

+

3.000,00

budżet gminy, WFOŚiGW, NFOŚiGW, inni sponsorzy

NFOŚiGW, WFOŚiGW

 

 

Propagowanie indywidualnego kompostowania odpadów organicznych powstających w gospodarstwach domowych i rolniczych

W

+

+

3.000,00

budżet gminy, WFOŚiGW, NFOŚiGW, inni sponsorzy

NFOŚiGW, WFOŚiGW

RAZEM

 

 

 

 

1.034.354,00

 

 

II .Systemowe rozwiązania w zakresie gospodarki odpadami wielkogabarytowymi

 

 

Organizacja systemu odbioru odpadów wielkogabarytowych na terenie gminy

Ws

+

+

49.942,00

budżet gminy - ZZO, mieszkańcy, WFOŚiGW,

ZZO, NFOŚiGW, WFOŚiGW

III. Systemowe rozwiązania w zakresie gospodarki wrakami samochodowymi

IV. Zmniejszenie obciążenia środowiska odpadami przemysłowymi

 

 

Udział w upowszechnianiu  informacji o możliwościach i zasadach wykorzystywania odpadów z energetyki do budowy dróg i rekultywacji terenu

Ws

+

+

b.d.

przedsiębiorstwa, WFOŚiGW, dofinansowanie z budżetu gminy w miarę posiadanych środków

NFOŚiGW, WFOŚiGW

 

 

Udział w upowszechnianiu  informacji i działaniach edukacyjnych dla małych firm na temat zasad gospodarki odpadami w tych firmach

Ws

+

+

b.d.

przedsiębiorstwa, WFOŚiGW,

NFOŚiGW, WFOŚiGW, Straż Pożarna

V. Systemowe rozwiązania w zakresie gospodarki odpadami budowlanymi

 

 

Utworzenie regionalnego punktu recyklingu odpadów budowlanych na terenie ZZO

Ws

+

+

b.d.

środki własne inwestorów, WFOŚiGW

ZZO NFOŚiGW, WFOŚiGW

 

 

Udział w budowie systemu odbioru i przetwarzania odpadów z rozbiórki obiektów budowlanych jako część programu wojewódzkiego

Ws

+

+

b.d.

środki własne inwestorów, WFOŚiGW , dofinansowanie z budżetu gminy w miarę posiadanych środków

NFOŚiGW, WFOŚiGW, WIOŚ, Urząd Marszałkowski

 

 

Organizacja systemu odbioru odpadów budowlanych na terenie gminy

Ws

+

+

79.184,00

budżet gminy, mieszkańcy, WFOŚiGW,

ZZO, NFOŚiGW, WFOŚiGW

VI Wprowadzenie systemowych rozwiązań w zakresie gospodarki osadami ściekowymi

 

 

Udział w budowie systemu odbioru i unieszkodliwiania osadów ściekowych

Ws

+

+

b.d.

środki własne inwestorów, WFOŚiGW , dofinansowanie z budżetu gminy w miarę posiadanych środków

ZZO, NFOŚiGW, WFOŚiGW

VII. Systemowe rozwiązania w zakresie gospodarki odpadami niebezpiecznymi

 

 

Minimalizacja ilości powstających odpadów medycznych, wymagających szczególnych metod unieszkodliwiania na drodze termicznej

K

+

+

b.d.

-

Ośrodki Zdrowia

 

 

Objęcie wszystkich prywatnych lecznic i gabinetów lekarskich systemem odbioru i unieszkodliwiania odpadów medycznych i weterynaryjnych

K

+

+

b.d.

środki własne inwestorów, WFOŚiGW

prywatne lecznice i gabinety lekarskie

 

 

Utylizacja odczynników chemicznych w placówkach podlegających gminie (oświata)

W

+

+

1.000,00

budżet gminy, WFOŚiGW

Wojewódzki Fundusz Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej

 

 

Stworzenie systemu odbioru i unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych ze strumienia odpadów komunalnych

Ws

+

-

24.303,00

WFOŚiGW, budżet gminy

NFOŚiGW, WFOŚiGW, WIOŚ, Urząd Marszałkowski

 

 

Tworzenie punktów odbioru odpadów niebezpiecznych przy sieci handlowej (apteki, sklepy z farbami itd..) (do roku 2010)

K

+

+

b.d.

środki własne inwestorów, WFOŚiGW

NFOŚiGW, WFOŚiGW, WIOŚ,

 

 

Wspomaganie akcji edukacyjnych poświęconych prawidłowemu postępowaniu z odpadami niebezpiecznymi

Ws

+

+

1.000,00

budżet gminy, WFOŚiGW

NFOŚiGW, WFOŚiGW, WIOŚ,

RAZEM

 

 

 

131.126,00

 

 

VIII. Pełne wyeliminowanie PCB oraz wdrożenie programu eliminacji azbestu

 

 

Inwentaryzacja odpadów azbestowych i zawierających azbest  (do 2006 roku)

Ws

+

-

b.d.

budżet gminy, WFOŚiGW

NFOŚiGW, WFOŚiGW, WIOŚ,

 

 

Gminny program likwidacji azbestu (do 2006 roku)

W

+

-

3.000,00

budżet gminy,  WFOŚiGW

NFOŚiGW, WFOŚiGW, WIOŚ,

 

RAZEM KOSZTY SYSTEMU DO 2015 roku

1.168.480,00

 

 


 

Cele planowane do osiągnięcia w sektorze komunalnym.

Cel ogólny do roku 2014:

 

ZMINIMALIZOWANIE ILOŚCI WYTWARZANYCH ODPADÓW W SEKTORZE KOMUNALNYM

ORAZ WDROŻENIE NOWOCZESNYCH SYSTEMÓW ICH ODZYSKU I UNIESZKODLIWIANIA.

Cele krótkookresowe na lata 2004 – 2007r.

1.  Objęcie zorganizowaną zbiórką odpadów wszystkich mieszkańców gminy.

1.       Skierowanie w roku 2007 na składowisko do 82 % (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (w stosunku do roku 1995).

2.       Osiągnięcie w roku 2007 wyznaczonych poziomów recyklingu poszczególnych odpadów opakowaniowych: opakowania z papieru i tektury: 48 %, opakowania ze szkła: 40 %, opakowania z tworzyw sztucznych: 25 %, opakowania z aluminium: 40 %, opakowania ze stali: 20 %, opakowania wielomateriałowe: 25 %.

3.       Osiągnięcie w roku 2007 zakładanych poziomów odzysku poszczególnych odpadów: odpady wielkogabarytowe: 32 %, odpady budowlane: 25 %, odpady niebezpieczne (z grupy odpadów komunalnych): 29 %.

4.       Deponowanie na składowisku nie więcej niż 73 % wytworzonych odpadów komunalnych.

Cele na lata 2008 – 2015 r.

1. Deponowanie na składowisku nie więcej niż 51 % wszystkich odpadów komunalnych.

2. Skierowanie w roku 2010 na składowisko nie więcej niż 75 % (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (w stosunku do roku 1995).

3. Skierowanie w roku 2013 na składowisko nie więcej niż 50 % (wagowo) całkowitej ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (w stosunku do roku 1995).

4. Osiągnięcie w roku 2010 zakładanych poziomów recyklingu poszczególnych odpadów opakowaniowych: opakowania z papieru i tektury: 50 %, opakowania ze szkła: 45 %, opakowania z tworzyw sztucznych: 30 %, opakowania z aluminium: 40 %, opakowania stalowe: 20 %, opakowania wielomateriałowe: 30 %.

5. Osiągnięcie w roku 2010 zakładanych poziomów odzysku poszczególnych odpadów: odpady wielkogabarytowe: 50 %, odpady budowlane: 40 %, odpady niebezpieczne (z grupy odpadów komunalnych): 50 %.

6. Osiągnięcie w roku 2014 zakładanych poziomów odzysku poszczególnych odpadów: odpady wielkogabarytowe: 70 %, odpady budowlane: 60 %, odpady niebezpieczne (z grupy odpadów komunalnych): 80 %.

 Osiągnięcie ww. założonych celów dla analizowanej gminy, wymaga podjęcia następujących kierunków działań w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi:

Þ       Podnoszenie świadomości ekologicznej obywateli, w szczególności w zakresie minimalizacji wytwarzania odpadów.

Þ       Wprowadzanie systemowej gospodarki odpadami komunalnymi w układzie ponadlokalnym, w tym partycypacja w budowie zakładu zagospodarowania odpadów (sortownia, kompostownia, składowisko o funkcji ponadlokalnej).

Þ       Utrzymanie przez gminy kontroli nad zakładem zagospodarowania odpadów komunalnych, co jest istotne z punktu widzenia rozwoju racjonalnej gospodarki odpadami (Międzygminny Zakład Zagospodarowania Odpadów).

Þ       Wdrażanie nowoczesnych technologii odzysku i unieszkodliwiania odpadów.

Þ       Podniesienie skuteczności selektywnej zbiórki odpadów ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju selektywnej zbiórki odpadów komunalnych ulegających biodegradacji.

Þ       Wdrażanie selektywnej zbiórki odpadów wielkogabarytowych, budowlanych i niebezpiecznych.

Þ       Redukcja w odpadach kierowanych na składowisko zawartości składników biodegradowalnych.

Þ       Modernizacja i dalsza eksploatacja składowiska odpadów komunalnych.

Þ       Zintensyfikowanie działań skierowanych na zapobieganie zanieczyszczeniu odpadami lasów, terenów przy trasach przelotowych i terenów przylegających do cieków wodnych.

Podstawowe cele do osiągnięcia w gospodarce komunalnymi osadami ściekowymi:

-    Zwiększenie stopnia kontroli obrotu komunalnymi osadami ściekowymi celem zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa zdrowotnego i środowiskowego.

-    Zwiększenie stopnia przetworzenia komunalnych osadów ściekowych.

-    Maksymalizacja stopnia wykorzystania substancji biogennych zawartych w osadach przy jednoczesnym spełnieniu wszystkich wymogów dotyczących bezpieczeństwa sanitarnego i chemicznego.

Cele planowane do osiągnięcia - sektor gospodarczy

W dziedzinie gospodarki odpadami z sektora gospodarczego przewiduje się osiągnięcie w latach 2004 – 2014 następujących celów:

§          Zwiększenie stopnia wykorzystania odpadów.

§          Bezpieczne dla środowiska unieszkodliwianie odpadów.

§          Eliminacja zagrożenia ze strony odpadów pochodzenia zwierzęcego.

 

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Rada Gminy Dziadkowice

Wytwarzający/odpowiadający: Anna Jaszczołt

Wprowadzający: Anna Jaszczołt

Data wprowadzenia: 2005-11-26

Data modyfikacji: 2005-11-26

Opublikował: Anna Jaszczołt

Data publikacji: 2005-11-26