Załącznik
Załącznik
do uchwały Nr XVII/103/05
Rady Gminy Dziadkowice
z dnia 18 lutego 2005 r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA 2005 ROK.
Opracowując Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2005 rok uwzględniono problemy występujące na terenie gminy, związane z nadużywaniem alkoholu , narkotyków oraz możliwości ich rozwiązywania i zapobiegania im.
§ 1. Analiza stanu problemów alkoholowych.
1. Gmina Dziadkowice jest gminą rolniczą. Liczy 3.341 mieszkańców, w tym 943 dzieci i młodzieży do lat 18-tu oraz 1726 osób w wieku produkcyjnym. Ogólna liczba bezrobotnych w 2004 roku wynosiła 71 osób. Wsród zarejestrowanych przeważają ludzie młodzi do 35 roku życia, w dużej części pozostający bez pracy dłużej niż 12 miesięcy (45-50%) i w większości nie posiadający prawa do zasiłku. Trudna sytuacja bytowa wielu rodzin wywołana niską opłacalnością produkcji rolnej i bezrobociem powoduje obniżenie poziomu życia. Stwarza to zagrożenia dla wielu rodzin dotknięcia patologią uzależnień. Na terenie gminy funkcjonują trzy szkoły podstawowe i jedno gimnazjum gminne, do których uczęszca lącznie 458 dzieci i młodzieży. Podstawową opiekę zdrowotną zapewnia Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej zatrudniający jednego lekarza rodzinnego, jednego lekarza medycyny i 3 pielęgniarki. Działa również punkt apteczny.
2. Na mocy uchwały Rady Gminy Dziadkowice Nr III/27/03 z dnia 7 lutego 2003 r. w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych oraz określenia zasad usytuowania tych punktów ustalono dla terenu gminy limit 11 punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu ( z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i 5 punktów przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży. Na dzień 1 lutego 2005 roku limit nie jest wykorzystany.
§ 2. Zaplecze do prowadzenia działalności profilaktycznej i naprawczej na terenie gminy Dziadkowice:
1. Podstawową instytucją, która zajmuje się problematyką uzależnień jest Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w składzie trzyosobowym, wszystkie przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień. Do zadań Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych należy:
1/ przyjmowanie wniosków w sprawie leczenia odwykowego osób uzależnionych od alkoholu;
2/ prowadznie rozmów motywacyjnych do podjęcia dobrowolnego leczenia;
3/ kierowanie wiosków do sądu w sprawie poddania się obowiązkowi leczenia odwykowego;
4/ prowadzenie indywidualnych przypadków przemocy w rodzinie;
5/ zapewnienie ofiarom przemocy wszelkiej pomocy a w szczególności: pomocy prawnej i psychologicznej oraz schronienia.
2. Punkt informacyjno-konsultacyjny dla osób uzależnionych i współuzależnionych działający przy Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Dziadkowicach. W godzinach 8 00 – 15 00 dyżurują pracownicy socjalni przeszkoleni w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień. Zadaniem punktu jest:
1/ udzielanie informacji o chorobie alkoholowej i możliwości podjęcia leczenia,
2/ motywacja do podjęcia leczenia, rozmowy indywidualne,
3/ zakup materiałów informacyjno-edukacyjnych dla klientów punktu,
4/ rozdawanie broszur, ulotek oraz wypożyczanie literatury o tematyce uzależnień.
3. Działalność profilaktyczną na terenie gminy prowadzi również Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Dziadkowicach, szkoły, Policja, Parafie oraz Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej.
§ 3. Cele realizacji zadań programowych:
1. Zapobieganie powstawaniu nowych problemów z zakresu uzależnień i przemocy w rodzinie poprzez ograniczenie spożycia napojów alkoholowych na terenie gminy, w szczególności poprzez:
1/ zmniejszenie ilości alkoholu spożywanego przez młodzież;
2/ zmianę struktury spożycia alkoholu na rzecz napojów niskoprocentowych.
2. Zmniejszenie rozmiaru problemów już istniejących – z naciskiem na zwiększenie bezpieczeństwa środowiska rodzinnego.
§ 4. Warunkiem koniecznym do osiągnięcia tych celów jest kształtowanie polityki społecznej gminy w kierunku tworzenia warunków sprzyjających zaspokajaniu potrzeb, których realizacja motywuje powstrzymanie się od alkoholu czyli:
1/ promowanie postaw społecznych ważnych i istotnych w walce z nałogiem;
2/ promowanie zdrowego stylu życia i kultury spożywania alkoholu;
3/ zmiana zachowań i postaw obywateli i instytucji w sytuacjach związanych z alkoholem;
4/ budowanie skutecznych form kontroli prawnej nad szkodliwymi formami zachowań osób nadużywających alkoholu, w szczególności przemocy w rodzinie;
5/ tworzenie bazy materialnej, lokalowej, organizacji merytorycznej dla realizacji programu.
§ 5. Spodziewane efekty programu:
1/ zmniejszenie nowych przypadków uzależnień od alkoholu i środków odurzających;
2/ spadek ilości wczesnej inicjacji alkoholowej wsród dzieci i mlodzieży;
3/ zmniejszenie śmiertelności i degradacji osób uzależnionych;
4/ podniesienie poziomu wiedzy społeczności lokalnej dotyczącej problemów uzależnień i przemocy w rodzinie.
§ 6. Kierunki działań i ich realizacja w 2005 roku.
1. Zwiększenie dostępności terapeutycznej i rehabilitacji dla osób dotkniętych uzależnieniem:
1/ finansowanie działalności punktu informacyjno-konsultacyjnego dla osób dotkniętych uzależnieniem i współuzależnionych;
2/ kierowanie osób uzależnionych od alkoholu na leczenie odwykowe (opłacenie czynności lekarza biegłego);
3/ zakup i rozprowadzanie materiałow informacyjno-edukacyjnych;
4/ podnoszenie kwalifikacji osob zajmujących się pomocą uzależnionym i ich rodzinom poprzez kierowanie i finansowanie szkoleń i seminarium z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień.
2. Udzielanie pomocy rodzinom, w których występują problemy uzależnień:
1/ kontynuacja działalności świetlicy opiekuńczo-wychowawczej;
2/ podejmowanie dzialań przez gminną komisję zmierzających do zastosowania wobec osób uzależnionych leczenia przymusowego lub dobrowolnego;
3/ zapewnienie dożywiania w stołówce szkolnej dzieciom z rodzin zagrożonych patologią;
4/ dofinansowanie pobytu dzieci z rodzin patologicznych na koloniach i innych formach wypoczynku.
3. Profilaktyczna działalność informacyjna i edukacyjna wśród dzieci i młodzieży:
1/ realizacja w szkołach nowoczesnych programów profilaktycznych;
2/ wspieranie akcji profilaktycznych oraganizowanych w szkołach tj. konkursy , przedsta-wienia i gazetki;
3/ organizowanie dla młodzieży przedstawień o tematyce uzależnień;
4/ organizowanie pozalekcyjnych zajęć sportowych;
5/ zaangażowanie młodzieży do udziału w ogolnopolskiej kampanii medialnej „Zachowaj Trzeźwy Umysł”;
6/ wspieranie i organizowanie imprez kulturalnych i sportowych propagujących trzeźwość.
4. Wspomaganie dzialalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych służącej rozwiązywaniu problemów uzależnień:
1/ współpraca wszelkich instytucji na rzecz profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień oraz przemocy w rodzinie ( Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, służba zdrowia , kadra pedagogiczna, Policja, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej oraz organizacje kościelne);
2/ rozpropagowanie wsród szkół konkursu „Nasze bezpieczeństwo” i współfinansowanie zakupu nagród na tenże konkurs organizowany przez Policję;
3/ pomoc w realizowaniu zadań prewencyjnych Policji „ Bezpieczne miasto”, „Bezpieczna droga do szkoły”;
§ 7. Podejmowanie interwencji w związku z naruszaniem przepisów określonych w ustawie oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego. Do kontroli przestrzegania zasad obrotu napojami alkoholowymi upoważnia się członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, którzy z przeoprowadzonej kontroli każdorazowo sporządzą protokół.
§ 8. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych:
1/ członkom Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przysługuje wynagrodzenie za pracę w tejże komisji.Wynagrodzenie obejmuje pracę włożoną w realizację gminnego programu profilaktyki oraz udział w posiedzeniach;
2/ wynagrodzenie za udział w posiedzeniu wynosi 5-krotność kwoty diety ustalonej przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej przysługującej pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju;
3/ ustala się wynagrodzenie dla pracownika obsługującego Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w wys. 157,30 zł brutto miesięcznie;
§ 9. Źródłem finansowaniu zadań Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemow Alkoholowych są środki finansowe budżetu gminy pochodzące z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojow alkoholowych.
Metryka strony